O ile w Polsce paczkomaty to najchętniej wybierany przez konsumentów sposób dostawy, o tyle w Niemczech… No właśnie. Jak ta kwestia wygląda u naszego zachodniego sąsiada?
Podobnie jak w Polsce – Niemcy bardzo chętnie korzystają z opcji nadawania oraz odbioru przesyłek w paczkomatach.
W porównaniu do Polski mają ich jednak o ponad połowę mniej. Według danych z 2021 roku, na terenie Niemiec znajdowało się zaledwie 6 500 paczkomatów – natomiast w Polsce było ich wtedy 15 000.

DHL – czyli niemiecki lider automatów paczkowych
Packstation to niemiecki odpowiednik naszych rodzimych paczkomatów, który oferuje Deutsche Post. Głównym przewoźnikiem, który dostarcza przesyłki w tym przypadku jest DHL. Po raz pierwszy paczkomaty w Niemczech pojawiły się w 2003 roku.
Każdy mieszkaniec Niemiec może bez problemu zarejestrować się na stronie dhl.de, aby aktywować tę usługę – dotyczy to także obcokrajowców z meldunkiem.
Władze DHL zapowiadają również dalsze inwestycje w sieć automatów paczkowych w Niemczech po to, aby zapewnić niemieckim konsumentom jeszcze łatwiejszy dostęp do sieci ich usług.

Niestety w 2022 roku nie ma jeszcze bezpośredniego połączenia pomiędzy polskimi przewoźnikami obsługującymi paczkomaty a niemieckimi paczkomatami Packstation. Jest to spore utrudnienie dla sprzedawców z Polski, którzy chcieliby sprzedawać swoje produkty do Niemiec.
Są jednak inne sposoby, by nadać przesyłkę do niemieckich klientów za pośrednictwem paczkomatów.
Automaty paczkowe DPD
Jednym z przewoźników, który oferuje międzynarodowe przesyłki kurierskie, za pośrednictwem paczkomatów jest DPD. DPD Pickup Station to sieć około 2600 automatów paczkowych rozsianych na terenie całej Polski oraz aż 70 000 punktami odbioru w Europie – w tym i w Niemczech.
Cała oferta DPD Pickup Station znajduje się tutaj.
Czy DHL to najlepsza opcja?
Nie ulega jednak wątpliwości, że najpopularniejszym dostawcą w Niemczech jest właśnie DHL – to niekwestionowany lider niemieckiego rynku.
Grupa Deutsche Post DHL działa w ponad 220 krajach i terytoriach na całym świecie, co czyni ją najbardziej międzynarodową firmą na świecie. Dostępność tego przewoźnika także w Polsce to bezpośrednia droga dotarcia z produktem do niemieckiego klienta – dlatego warto mieć ją na uwadze podczas planowania sprzedaży do Niemiec.
Warto mieć jednak na uwadze także to, że wielu Niemców jest dość sceptycznych, jeśli chodzi o samą koncepcję paczkomatów. W porównaniu do Polski – automatów paczkowych w Niemczech jest dwukrotnie mniej. Bardzo często zdarza się, że paczkomat najbliżej miejsca zamieszkania konsumenta jest całkowicie zajęty. W takiej sytuacji kupującego czeka niestety wyprawa po odbiór paczki do innego automatu – niejednokrotnie na drugi koniec miasta.
Dlatego oprócz dostawy za pośrednictwem automatów paczkowych – przy okazji sprzedaży do Niemiec, warto także uwzględnić opcję dostawy przesyłki kurierskiej do domu, by konsument miał w tej kwestii wybór.

Aktualizacja 2025
Jak rozwija się sieć paczkomatów w Niemczech?
W 2022 roku DHL wprowadził na rynek Poststation, czyli bardziej zaawansowane technologicznie i większe wersje paczkomatów.
Pozwalają one na wysyłkę i odbiór paczek o rozmiarach nie mieszczących się w tradycyjnych paczkomatach.
Pozostając liderem na rynku firma DHL dysponuje ponad 14 200 paczkomatami na terenie Niemiec, a liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 23 miliony ludzi (stan na styczeń 2025 roku).
Warto jednak pamiętać, że nie jest to jedyna firma na rynku, o swoją pozycję walczą min. Orlen Paczka, InPost, DPD czy Amazon Locker.
Łącznie na terenie Niemiec znajduje się około 17 000 paczkomatów różnych przewoźników (stan na styczeń 2025 roku).

Największy automat znajduje się w Karlsruhe i posiada 602 skrytki. W regionach wiejskich dostępność Packstation jest wciąż ograniczona.
Dane pokazują, że w 2024 roku rynek sprzedaży internetowej wzrósł o około 3,4% względem 2023 roku, co za tym idzie, rynek paczkomatów rozwija się proporcjonalnie do rynku e-commerce.
Planowane jest dalsze rozszerzenie sieci Packstation – do 2030 roku Deutsche Post DHL planuje wprowadzenie 30 000 takich automatów, aby jeszcze bardziej ułatwić klientom korzystanie z tej usługi.
Kontrowersje
Dominacja DHL na rynku ma również swoje ciemne strony. Przede wszystkim niemożliwa jest wysyłka paczek do paczkomatów DHL przez innego przewoźnika niż DHL, dlatego powstaje coraz więcej paczkomatów konkurencyjnych firm.
Ponadto od 2023 roku w celu nadania lub odbioru paczki do paczkomatu DHL konieczne jest korzystanie z aplikacji DHL.
W 2023 roku aplikacja została skrytykowana za przesyłanie danych użytkowników do reklamodawców jeszcze przed uzyskaniem zgody na takie działanie.
Ciekawostki
- Najpopularniejszą metodą płatności za przesyłki nadawane do paczkomatów, jest PayPal, stanowi 46% wszystkich płatności E-commerce w Niemczech (dane na styczeń 2025).

- 55% Niemieckich klientów przed zakupem produktu przez internet, szuka informacji na jego temat w sieci, porównuje jego ceny oraz czyta opinie użytkowników.
- Absolutnym liderem wśród niemieckich sklepów internetowych jest amazon.de, gdzie można kupić praktycznie wszystko. Kolejne dwie najpopularniejsze platformy to niemiecki sprzedawca wielokanałowy Otto oraz modowy gigant Zalando.
- W Niemczech dostawy do paczkomatów stanowią około 6% wszystkich zamówień online. Większość konsumentów preferuje dostawę bezpośrednio do domu, z wymogiem podpisu przy odbiorze (ponad 52%), podczas gdy 32% wybiera dostawę do domu bez wymaganego podpisu (dane przybliżone na stan ze stycznia 2025 roku).
Z roku na rok dostaw do paczkomatów na terenie Niemiec jest coraz więcej, mimo, że nie dominują rynku pocztowego. Warto jednak uwzględnić tę opcję dostawy przy wysyłce towarów o małym gabarycie do naszego zachodniego sąsiada.
Sprzedawaj do Niemiec z Polsko-Niemiecką agencją marketingową!
