O ile w Polsce paczkomaty to najchętniej wybierany przez konsumentów sposób dostawy, o tyle w Niemczech… No właśnie. Jak ta kwestia wygląda u naszego zachodniego sąsiada?
Podobnie jak w Polsce – Niemcy bardzo chętnie korzystają z opcji nadawania oraz odbioru przesyłek w paczkomatach.
W porównaniu do Polski mają ich jednak o ponad połowę mniej. Według danych z 2021 roku, na terenie Niemiec znajdowało się zaledwie 6 500 paczkomatów – natomiast w Polsce było ich wtedy 15 000.
Packstation – czyli niemiecki lider automatów paczkowych
Packstation to niemiecki odpowiednik naszych rodzimych paczkomatów, który oferuje Deutsche Post. Głównym przewoźnikiem, który dostarcza przesyłki w tym przypadku jest DHL. Po praz pierwszy paczkomaty w NIemczech pojawiły się w 2003 roku.
Każdy mieszkaniec Niemiec może bez problemu zarejestrować się na stronie dhl.de, aby aktywować tę usługę – dotyczy to także obcokrajowców z meldunkiem.
Władze DHL zapowiadają również dalsze inwestycje w sieć automatów paczkowych w Niemczech po to, aby zapewnić niemieckim konsumentom jeszcze łatwiejszy dostęp do sieci ich usług.
Niestety w 2022 roku nie ma jeszcze bezpośredniego połączenia pomiędzy polskimi przewoźnikami obsługującymi paczkomaty a niemieckimi paczkomatami Packstation. Jest to spore utrudnienie dla sprzedawców z Polski, którzy chcieliby sprzedawać swoje produkty do Niemiec.
Są jednak inne sposoby, by nadać przesyłkę do niemieckich klientów za pośrednictwem paczkomatów.
Automaty paczkowe DPD
Jednym z przewoźników, który oferuje międzynarodowe przesyłki kurierskie, za pośrednictwem paczkomatów jest DPD. DPD Pickup Station to sieć około 2600 automatów paczkowych rozsianych na terenie całej Polski oraz aż 70 000 punktami odbioru w Europie – w tym i w Niemczech.
Cała oferta DPD Pickup Station znajduje się tutaj.
Czy DHL to najlepsza opcja?
Nie ulega jednak wątpliwości, że najpopularniejszym dostawcą w Niemczech jest właśnie DHL – to niekwestionowany lider niemieckiego rynku.
Grupa Deutsche Post DHL działa w ponad 220 krajach i terytoriach na całym świecie, co czyni ją najbardziej międzynarodową firmą na świecie. Dostępność tego przewoźnika także w Polsce to bezpośrednia droga dotarcia z produktem do niemieckiego klienta – dlatego warto mieć ją na uwadze podczas planowania sprzedaży do Niemiec.
Warto mieć jednak na uwadze także to, że wielu Niemców jest dość sceptycznych, jeśli chodzi o samą koncepcję paczkomatów. W porównaniu do Polski – automatów paczkowych w Niemczech jest dwukrotnie mniej. Bardzo często zdarza się, że paczkomat najbliżej miejsca zamieszkania konsumenta jest całkowicie zajęty. W takiej sytuacji kupującego czeka niestety wyprawa po odbiór paczki do innego automatu – niejednokrotnie na drugi koniec miasta.
Dlatego oprócz dostawy za pośrednictwem automatów paczkowych – przy okazji sprzedaży do Niemiec, warto także uwzględnić opcję dostawy przesyłki kurierskiej do domu, by konsument miał w tej kwestii wybór.