W tym artykule omówimy kluczowe zasady wejścia na polski rynek detaliczny i konsumencki. Polski rynek coraz częściej ląduje na celowniku zagranicznych firm – wraz ze wzrostem zamożności konsumentów oraz samonapędzającemu się mechanizmowi rozwoju rynku.
Szczególny wzrost aktywności można zaobserwować nie tylko w artykułach powszechnych, czyli takich, które musi kupować każdy konsument, ale również produktów specjalistycznych oraz technologicznych.
Strategie marketingowe umiejętnie wplątujące polskie uwarunkowania rynkowe, jako główny element działań sprzedażowych traktują nawiązane współpracy z dostępnymi polskimi sieciami dystrybucji. Jednak brak odpowiedniego polskiego wsparcia marketingowego w połączeniu z tradycyjnymi nawykami polskich konsumentów skutkuje niezadowalającymi wynikami sprzedaży.
Zniechęcenie napędzane rosnącymi kosztami skłania do bezpośredniego „wejścia” na rynek, czyli z pominięciem bezpośredniej dystrybucji, np. poprzez kanał e-commerce.
Jakie korzyści daje marketing w Polskiej agencji reklamowej?
- Wyższy dochód z racji braku konieczności podziału marży, którą dystrybutor może kreślić nawet na 50% wartości produktu.
- Nauka wynikająca z bezpośredniego kontaktu rynku zagranicznego (Niemieckiego, Szweckiego, Norweskiego itp.) z rynkiem polskim.
- Natychmiastowa reakcja agencji marketingowej na zmieniającą się sytuację rynkową w Polsce.
Z perspektywy księgowo-organizacyjnej sprzedaż może się rozpocząć przez spółkę główną, z siedzibą poza granicami kraju docelowego. W przypadku sprzedaży wysyłkowej jest ona uwarunkowana regulacjami prawnymi. Limit rocznej kwoty sprzedaży do polskich klientów indywidualnych wynosi 160 000 zł netto (około 35 000 euro).
Jeśli owa kwota zostanie przekroczona, obowiązkiem danej spółki jest rejestracja w polskim urzędzie skarbowym i na podstawie indywidualnego numeru identyfikacji podatkowej rozliczenie podatku VAT na terytorium Polski.
Przed rejestracją obowiązującą stawką VAT jest ta, która funkcjonuje w macierzystym kraju danej firmy. Po zgłoszeniu rozliczania podatku Vat w Polsce spółkę obowiązuje także polska stawka VAT.
W sytuacji przesyłania do Polski produktów z magazynów poza granicami kraju, cło nie obowiązuje towarów przesyłanych z Unii Europejskiej oraz strefy Schengen. Wyjątek stanowią wyroby tytoniowe oraz alkohol.
W skutecznym obniżeniu kosztów pomocne może być skorzystanie z usług licznych magazynów, które zajmują się realizacją wysyłki z terenu Polski na zasadach outsourcingu. Warto zadbać także o współpracę z wyspecjalizowanym call center, który zapewni całościową usługę wsparcia klientów.