Branża e-commerce w Niemczech i Polsce jest niezwykle dynamiczna, w związku z czym stosowanie skutecznego email marketingu dziś, oznacza coś innego niż jeszcze parę lat temu.
Zmasowane kampanie newsletterowe do tzw. zimnych baz (coldmail) wprawdzie wciąż są realizowane, ale ich skuteczność na tle innych działań marketingowych, jest dyskusyjna. Marketer zlecający mailing przez zewnętrznych partnerów ma znikomy wpływ na jakość bazy, czystość i wiarygodność leadów…co nieraz skutkuje niskimi wskaźnikami open rate, czasem nawet poniżej 5%.
Jednakże wraz z rozwojem narzędzi marketing automation oraz personalizacji treści mailingowych, pojęcie e-mail marketingu nabrało nowego znaczenia. Tym samym e-mail stał się tym elementem, który skierowuje użytkownika do witryny internetowej sklepu, ale co w tym najważniejsze: użytkownika, który w danym momencie, bardzo mocno rokuje na dokonanie konwersji w sklepie. Czas wysyłki maila oraz jego treść grają tutaj kluczową rolę. Trzeba trafić w zainteresowania, w odpowiednim momencie, a bazując na danych historycznych…
Własna baza adresów email użytkowników sklepu to sposób na działania e-mail marketingowe, które przekładają się na realne wskaźniki sprzedażowe.
Jak budować własną listę mailingową?
Przykładowe metody email marketingu w Niemczech i Polsce:
Klasyczna metoda, czyli zachęta do zapisania się na newsletter. Pytanie, dlaczego użytkownik miałby chcieć zostawić swojego maila? Istotne w tej sytuacji, jest złożenie pewnej obietnicy, np.
- otrzymanie rabatu na pierwsze zakupy
- otrzymanie kodu rabatowego do wykorzystania w dowolnej chwili
- aby skorzystać z darmowej dostawy
Poczucie elitarności…to coś, co przyciąga. Otrzymanie na email najnowszej oferty albo oferty skierowanej wyłącznie do wąskiej grupy osób
Promocje! Tak, to wciąż działa. Brak informacji o dużej promocji, wyprzedaży, budzi uczucie straty. Sporo osób chce wiedzieć o promocjach w sklepie, w którym i tak dokonują zakupów.
Jakie korzyści daje posiadanie rozbudowanej własnej bazy mailowej swoich użytkowników? Praktycznie nieograniczone!
Dzięki analizie zachowania własnych użytkowników, do których mamy kontakt mailowy, możemy personalizować wysyłane treści w taki sposób, aby były skuteczne i trafiały w punkt. Personalizacja — to pojęcie wymieniane chyba najczęściej w kontekście kreowania strategii e-commerce w ostatnim czasie – i nie bez powodu.
Co możemy wysyłać w ramach komunikatów email marketingu? :
- Informacje o produktach uzupełniających do tych, które już zakupiono.
- Wiadomości mające na celu tzw. odzyskanie koszyka, czyli dokończenie porzuconego zakupu. Z badań wynika, że 75% Klientów, którzy porzucili proces zakupu, deklaruje chęć dokończenia transakcji w późniejszym okresie.
- Informacje o promocjach na produkty, które w przeszłości zostały kupione przez danego użytkownika, a mogą stanowić obiekt zakupów cyklicznych.
- Zachęty do powrotu na stronę www do produktu, który był przeglądany wcześniej, ale nie wygenerował konwersji.
Oprócz tego mailing do własnej bazy pozwala osiągnąć cele, nie tylko stricte sprzedażowe, ale również:
- Budujących świadomość o marce. Poprzez wysyłki informacji o działalności społecznej firmy, zdobywaniu nowych kompetencji, rozwoju firmy
- Budujących relacje z Klientem, np. poprzez przesłanie wskazówek lub poradnika. Przykład: Klient kupił kask rowerowy i torby rowerowe, co w oczywisty sposób sugeruje jak prawdopodobnie ten Klient, spędza wolny czas. Link do artykułu na temat „5 najlepiej przygotowanych tras rowerowych w Polsce w 2020 r.” może go zainteresować. Co więcej, po przeczytaniu artykułu, w pewnej skali zostanie zbudowana relacja na linii Klient — Firma
- Badających opinie o firmie, w procesie po sprzedażowym. Statystycznie, większość użytkowników nie wypełnia tego typu ankiet dotyczących zadowolenia z obsługi, jednak mail taki jest widoczny, nawet jeśli nie zostanie nigdy otwarty. Podświadomy przekaz pozostaje, że firma bada opinie wśród klientów, starając się ulepszać swoje produkty, usługi.
Przechodząc do kwestii bardziej technicznych, możliwości personalizacji zależą od narzędzi, na których pracujemy. Jedną z metod jest instalacja systemów marketing automation, poprzez które możemy prowadzić zautomatyzowane działania, tworząc szczegółowe scenariusze i warunki zdarzeń. Rozbudowane możliwości personalizowanych działań względem użytkowników danej witryny, może dawać system, na którym postawiony jest sklep, na przykład oparty o PIM (Product Information Management) mechanizm PimCore. Przewagą tego systemu nad innymi silnikami sklepowymi, jest możliwość dynamicznej zmiany contentu strony.
Jakie korzyści generuje taki marketing w Niemczech i Polsce:
- Po przejściu z CTA w mailu nie jest konieczne kierowanie na landing page
- Treści strony głównej sklepu dopasują się pod kątem historii użytkownika w sklepie. Np. Jeśli oglądał narty, to przy ponownej wizycie zobaczy znowu narty oraz gogle i rękawice.
I finalnie kwestia treści samego maila, czyli przekaz… ważne jest aby odbiorca dokładnie wiedział co ma zrobić w związku z otrzymaną wiadomości.
Call to action powinien być wyraźny i zrozumiały, hasła typu „Odbierz rabat” lub „Zobacz dzisiejszą unikalną promocję” działają.
Według wielu badań — CTA są bardziej skuteczne w odniesieniu do kobiet. Mężczyźni szukają informacji produktowych, dotyczących parametrów itp. Sam fakt promocji jest dla nich mniej przekonujący, a jeśli produkt okazuje się dokładnie tym jakiego szukali, wówczas cena jest mniej istotna.
Dowiedz się więcej o marketingu w Niemczech:
- Google Ads w Niemczech, jak tworzyć skuteczny marketing na Niemcy?
- Prowadzenie Social Media w Niemczech, jak wejść na Niemiecki rynek?
- Agencja marketingowa Niemcy